Dublin Traffic Management Centre
Figyelmeztetés:
Ez a bejegyzés egy kicsit száraz lesz. Aki nem építő- vagy közlekedésmérnök, az jobban teszi ha valami mást olvas.
Az egyik kolléganő látogatást szervezett a Dublin Tarffic Management Centre-be. Ez a dublini forgalomirányítő központ. A városi tanács épületének 7. szintjén helyezkedik el. A 7 szintes épület itt már felhőkarcolónak számít. Szóval innen lehet piszkálni a lámpákat, figyelik a forgalmat, híreket sugároznak, hívásokat fogadnak, intézkednek, beavatkoznak, VJT-ket vezérlik. 1999-ben kezdték a működést, azóta folyamatosan fejlesztik és terjesztik.
A városban körülbelül 1000 lámpás csomópont van, ebből 750 csomópont van a rendszerbe kötve. 250 kamerájuk van, a legtöbbet mozgatni és zoomolni is lehet. Ehhez jön még rengeteg detektor (kamerát nem, csak induktív hurkot használnak). Az adatok a SCATS 6 rendszerbe futnak. Ez a rendszer elég népszerű, világszerte 50 városban alkalmazzák, ilyet használ például Sydney, Shanghai, Singapore, Detroit, Mexico City. Itt van egy leírás, de ez tényleg csak fekete öveseknek.
A szoftver 8 előre programozott terv közűl választja ki a forgalmi viszonyoknak éppen megfelelőt. Elég sűrűn váltja a terveket. Viszont a tervek között szerintem nincs túl nagy különbség. Lehet manuálisan is kezelni, de ezt csak különleges esetekben csinálják. A tömegközlekedés (busz és két villamosvonal) prioritást élvez. A buszokat, villamosokat külön detektor (fizikai vagy virtuális) érzékeli és ilyenkor speciális ciklus segíti a csomópontokon való áthaladást, vagy éppen a buszsáv kiürítését. A nagyobb folyosókon próbálják összehangolni a csomópontokat, hogy meglegyen a zöldullám.
A rendszer a nagyobb parkolóházak adatait is fogadja. A Dublin Bus heti rendszerességgel küld nekik menetrendi adatokat (egy emberük egyébként folyamatosan a központban ül), ami alapján próbálják javítani a programokat. Fordítva is kommunikálnak, a buszok új útvonalának és menetrendjének kialakításában a központ is közreműködik.
A legtöbb csomópontban a gyalogosok nyomógombbal jelezhetik az átkelési szándékot. Persze a csúcsórákban fixen kapják a zöldet, tök felesleges nyomogatni.
A ciklusidő 40-120 másodperc között változhat, de reggel 7 és este 7 között többnyire 120-at használnak. Zöldidő minimum 12 másodperc.
Kiemelt útvonalakon vannak kerékápros detektorok is, de ezeket még fejleszteni kell.
Vannak rendőrségi kamerák is, amivel a piroson áthajtást lehet rögzíteni. Most még csak tesztelik.
Így néz ki a központ.
Ennyi az elmélet. És mi a gyakorlat? A 2013-as TOM TOM Traffic Index a 6. legzsúfoltabb európai városként rangsorolja Dublint (Budapest 31.). És tényleg nagyon zsúfolt, jó nagy torlódások vannak folyamatosan. A gyalogosok rohangálnak az úton, mivel nagyon sokat kellene várni a zöldre. A bicajosok nagy része is áthajt a piroson (én nem). Az autósok elég fegyelmezettek, szépen állnak a dugókban, Szóval nem működik valami jól a közlekedés. Persze ez nem a SCATS vagy a forgalmászok hibája. Egyszerűen túl sokan autóznak. Hiányzik a kötöttpályás tömegközlekedés, alig van P+R. Bicajozni kell.