Wexford, Howth, Leaf

Július közepén, az egyik partnerünktől kaptam egy elektromos Nissan Leaf-et (erről később) tesztelésre, így erre a hétvégére egy-egy napos túrát terveztünk Dulbintól délre és északra. Szombaton a wexford-i National Heritage Park vettük az irányt. A park kicsit szentendrei skanzen jellegű, nem annyira autentikus viszont egészen a kezdetekig megy vissza az időben. Lelkesedésünket csak némileg korlátozta a változó intenzitású eső, de ehhez már hozzá vagyunk szokva. Az egyes helyszíneket összekötő ösvényeken a gyerekek is szépen lefáradtak, a kunyhók, kővárak, viking kikötő is pompás játszótérnek bizonyultak. Érdekes, hogy lehetőség van a kunyhókat kibérelni egy-egy éjszakára. Ott jártunkkor az egyik kunyhót éppen némi élelemmel, vízzel és dobozos sörrel töltötték fel. A végére még az eső is elállt.

In the middle of July, our (I mean DTTAS's) partner ESB gave me a full electric Nissan Leaf for testing. So we organized two short trips north and south of Dublin. Saturday we headed to the National Heritage Park in Wexford. The moderate and heavy showery rain limited our enthusiasm, but we already get used to the Irish weather. The park has long trails where kids burnt their energy and huts, castles and the viking port were perfect playground for them. Interestingly, huts can be rented for a night. But guests benefit from a full service - not like their ancestors - including packs of beers.

wexford1.jpg

wexford2.jpg

 

Másnap közelebb, a már többször látogatott Howth-ba mentünk. Már korábban terveztük, hogy körbejárjuk a félszigetet, így most a tengeri lények nézegetése, játszótér és a fish and chips elmaradt, helyette menetelés volt a program. De így egy egészen más oldaláról ismerhettük meg a szigetet. Egy domb tetején piknikeztünk, ahonnan csodás kilátás nyílt a dublini öbölre. (Láttuk, amint egy kissé irányt tévesztett konténerszállító hajót a helyes irányba terel a kikötői pilot.) A legutóbbi látogatásunk óta alaposan megnőtt a növényzet, sőt a kevésbé látogatott és karbantartott részeken szinte alagútban haladtunk. Érdekes, hogy a kitáblázott útvonal keresztez egy golf klubot is. A nap hőse Matyku volt, aki zokszó nélkül lenyomta a 10 km-es távot (lila vonal).

The second day we visited Howth again. We planned to have a longer hiking trip around the peninsula, so this time we stayed away from the playground, seals and fish & chips shops. We marched instead, having seen the peninsula from a different view. We had a picnic on the top of a hill (close to the lighthouse) with perfect view on the Dublin Bay. (A container ship lost her direction but escorted to the port by the pilot.) The vegetation had grown rapidly since our last visit, in some stages we had to get through  natural tunnels. The signposted trail crosses a golf pitch. Matyku was the hero of the day who walked the whole 10k trip without any complaints. 

bog_of_frogs_loop-howth-fit_jpg.jpg

howth1001.jpg

howth1002.jpg

howth1003.jpg

howth1004.jpg

howth1006.jpg

howth1008.jpg

howth1009.jpg

howth1005.jpg

És végül de nem utolsó sorban a járműről: a Leaf-et az ESB adta kölcsön. Ez a cég az otthoni ELMŰ-nek felel meg, de ők csak a hálózatot birtokolják és tartják karban, de szolgáltatói szerződést már egy másik céggel kell kötni. A mi szempontunkból pedig egy másik fontos feladatuk is van: az állam megbízásából – együttműködve a többi piaci szereplővel – ők építik ki az elektromos autók részére a töltőállomásokat és részben az elektromos autózás promócióját is végzik. Van „e-car ambassador” rendszerük, és egy rakás autójuk is. Mi egy 2011-es, közel 80.000 km-t futott Leaf-et kaptunk. Elméleti hatótávja 130 km körül van, de ez nagyban függ a használattól. Már több elektromos autót volt alkalmam vezeti (Kia Soul, e-Golf, Renault Zoe, BMW i3), de hosszabb távon egyiket sem próbáltam. Így elsősorban arra voltam kíváncsi, hogy hosszabb utakra, egy napos túrákra mennyire alkalmas. Az első napi célállomásunk több, mint 100 km távolságra volt, így egyértelmű volt, hogy meg kell állnunk útközben egy gyorstöltőnél. A végén – biztos, ami biztos alapon – kétszer töltöttük az autót, tehát ilyen távon azért már érdemes előre megtervezni, hogy milyen egyéb tevékenységgel (ebéd, játszótér) kötjük össze a töltést annak érdekében, hogy ne érezzük az időpocséklásnak. Gyorstöltőnél gyakorlatilag 15 perc is elég, a normál töltő esetében kb 6 óra a töltési idő.  A töltőhálózat Írországban elég sűrű, most körülbelül 1000 töltőállomás van (kb ugyan ennyi autóra) és ezen kívül még privátok is vannak. Sok helyen egyáltalán nem kell fizetni az áramért, de egyébként is elég nevetséges összeg egy töltés. Wexfordban kb 1 km-re a Heritage Park-tól egy szálloda parkolójában találtam töltőt. A recepción megkérdeztem, hogy milyen feltételekkel használhatom, de csak legyintettek, hogy töltsem az autóm nyugodtan ingyen. A városból kiérve, nagyobb tempónál eléggé megnő az energiafelhasználás, országúton 70 km/h körül, autópályán 90 km/h körül érdemes haladni, ha hosszabb távot akarunk megtenni. Az autó persze szinte hangtalan, nagyon pihentető vezeti, váltó sincs benne. Nem a gyorshajtásra, hanem inkább a lassú krúzolásra biztatott.  Persze ha kell, akkor elég ijesztő módon megindul, de ez a legtöbb elektromos autó pozitív jellemzője. Szóval ez a Leaf agglomerációs ingázásra, városba tökéletes, de hosszabb útra inkább egy Tesla. A gyártók és a szakértők szerint 2020-ra könnyedén megduplázódhat a Leaf kategóriájú elektromos autók hatótávolsága, ami azért már nagyon sok mindenre elég lesz. Persze az egész rendszer hatásfoka azon is múlik, hogy milyen módon termeljük meg a töltéshez szükséges áramot.

Last but not at least, a few words about the Nissan Leaf (provided by ESB). ESB is maintaining the electric network of Ireland and manage the infrastructure. From the DTTAS point of view, they have another important role: they build and maintain the recharging points for electric vehicles (EV) and also do promotion for EVs. That is why we work together. ESB has "EV Ambassadors" and some EVs for promotion. We got a 2011 Nissan Leaf with almost 80,000 km in it. The theoretical range is around 130 km but it heavily depends on the way you drive it. I have tested several EVs (VW Golf, Kia Soul, BMW i3, Renault Zoe), but I had no chance to use them on longer trips. So I was curious how it works on longer trips and one day excursions. Our first destination (Wexford) was over 130 km away from Dublin, so it was obvious that we had to stop to recharge the batteries. Finally we stopped twice (just for sure), thus it is recommended to plan your charges in advance and combine it with another activity (playground, lunch, shopping). The built in navigation system helps you to find the chargers. Fast charging takes 15 minutes (to 85%), normal charging takes 6 hours (to 100%). Charging network is quite dense in Ireland, approximately 1000 points serve 1000 cars (there are also private domestic chargers). In many places you can charge for free, but even if you pay, it costs you almost nothing. A wanted to charge the Leaf at a hotel car park, close to the Heritage Park in Wexford. I asked the manager how could I use the charger (assuming that it is probably for hotel guest or I had to pay) but she replied: don't worry, just plug in and charge. Outside urban areas, the energy consumption increases as you drive faster. I drove at 70 km/h on highways and 90 km/h on motorway in order to save energy and extend the range. The car is extremely silent and very relaxing to drive, it does not even have a gearbox. It does not force you for speeding at all, rather encourages for calm cruising and enjoy the beautiful Irish countryside. However, if you change from "eco" to "normal" mode and push the accelerator pedal, the Leaf jumps incredibly fast just like most of the EVs. All in all, the Leaf is perfect for commuting and in urban areas. It is good for longer trips, but you have to plan in advance where and when to stop. Or buy a Tesla. According to the manufacturers and experts, the range of EVs will be doubled by 2020 and that would be enough for almost everything. Of course, the overall performance (costs, emission) of the system is highly depends on how you produce the electricity. But that is another story.

howth1007.jpg

wexford3.jpg